Selasa, 21 Julai 2009

Naik Tambang

Saya mengucapkan tahniah kepada pengundi-pengundi BN di Manek Urai. Berselang beberapa hari selepas mengundi, kerajaan BN mengumumkan kenaikan tambang pengangkutan awam. Tentunya, kenaikan itu juga sebagai hadiah kepada pengundi Manek Urai, walaupun ia tidak termaktub dalam janji kempen.

Kenaikan itu pula berdasarkan perbatuan, bukannya pukal.
Saya yakin kenaikan itu telah diambil kira akan implikasi kepada rakyat bawahan dan tidak membebankan rakyat bawahan, termasuk pengundi BN di Manek Urai dan sudah lama tidak dinaikkan. Kali terakhir pada Mei 2005 (pengangkutan awam) dan 2006 (tambang bas sekolah)Lebih yakin lagi, cadangan kenaikan itu adalah paling rendah dibandingkan dengan negara-negara lain. Dan, tambangnya pun lebih rendah juga. Apalagi, kerajaan mengamalkan dasar Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. Bukannya 'Bisnes diutamakan Rakyat dipinggirkan.'
Saya pernah naik tuktuk, Ken dan seumpamanya di Indonesia dan Thailand. Tambangnya Rp. 2,000.00 dan B2,000.00 sekali perjalanan ke mana saja. Tidak pernah ada di negara kita, tambang pengangkutan awamnya senilai itu. Misalnya, tambang tambang teksi dari KLIA ke K. Lumpur hanya RM67.40 sahaja. Tak sampai 1, 000.00 pun. Demikian, rendahnya tambang pengangkutan awam di negara kita.

Saya tidak pasti, apakah pengundi Manek Urai merupakan pengguna kenderaan awam atau menggunakan kenderaan sendiri.

Pada saya, kenaikan itu tetap membebankan saya. Saya bergaji kecil dan jujur bekerja. Sering menggunakan pengangkutan awam. Sepanjang saya naik bas atau teksi misalnya, tidak pernah saya 'terjumpa' menteri atau politikus naik bas atau teksi. Mereka tidak pernah naik pengangkutan awam darat, walaupun pengangkutan itu milik mereka. Jadi mereka tidak tahu keperitannya.
Kawan saya memberitahu bahawa harga tambang bas ekspres sehala, harga baharu, dari Johor Bahru ke Kota Bharu ialah sekitar RM100.00 seorang. Bayangkanlah bagi mereka berkeluarga sederhana atau besar yang ingin pulang berhari raya di kampung. Barangkali sebulan gaji perlu diperuntukan untuk tambang sahaja. Walaupun nilainya rendah, pada saya, ia tetapkan membenbankan.

3 ulasan:

N.faizal berkata...

Berapa banyak mahu naik dah...

NASSURY IBRAHIM berkata...

kenaikan barang bawah Najib. (1) Insurans kereta (2) Kenaikan tambang kenderaan awam (3) elektrik (bakal)(4) ...

Tanpa Nama berkata...

BARANG... mesti naik.