Selasa, 25 Ogos 2009

MENGHERET MIMPI MEMINTAL CINTA: Perihal Cinta dan Rasa Cinta Penyair

Nama Wan Ahmad Ismail tercatat sebagai seorang aktivis sastera tersohor negeri Terengganu. Beliau aktif berteater dan bersajak, baik melalui Kumpulan Teater Terengganu (Komputer) mahupun Kumpulan Teater Tamu (Tetamu). Sehingga kini beliau telah menghasilkan tidak kurang daripada enam kumpulan sajak perseorangan.

Mengheret Mimpi Memintal Cinta (3MC) merupakan kumpulan sajak beliau terbitan Wahwi Production House tahun 2005. Ketebalannya sekitar 173 halaman. Sesuai dengan judul, sajak-sajak dalam kumpulan ini bermula dengan persoalan kasih-sayang, cinta dan rindu. Wan Ahmad Ismail merenungi alam mudanya lewat usia 50-an. Memang kita disaran berbuat demikian bagi meningkatkan mutu hidup seterusnya. Penyair menziarahi makam cinta dan cuba merasai air cinta yang pernah dihirup, dan berusaha menikmati rasa cinta sejati. Katanya, lewat sajak 'Mengheret Mimpi Memintal Cinta':

telah lama kuheret mimpi ini ke dalam kelambu
tidak kutemui sejati itu cintamu, maha dalam dakapanmu
lalu kupintal cintamu itu ke kertas tertulis jawi

Walaupun cinta dalam sajak ini boleh ditafsirkan pelbagai: cinta suami-isteri, cinta tanah air, cinta ilmu, cinta keagamaan, cinta sastera-budaya, dan sebagainya, namun di sini saya mengecilkannya kepada cinta suami-isteri. Saya menganggap sajak ini ditujukan kepada isteri setelah sekian lama mereka bersama. Terkesan betapa cinta yang mereka bina bertahun-tahun itu adalah cinta sejati. Betapa syahdu suara hati penyair menemui cinta kekasihnya, sejati itu cintamu, dan maha dalam dakapanmu. Justeru, beliau berkata bahawa cinta kita tetap abadi,sayang kita tetap akrab, mimpi kita semakin nyata, dan ia bukan sebuah sandiwara. Memang Wan Ahmad Ismail suka berterus-terang dalam berkarya, baik dalam penyampaian mesej mahupun dalam pendayagunaan bahasa.

Pengakuan penyair itu sesuai, wajar dan terbukti kebijakan orang tua-tua kita menjodohkan anak mereka dengan konsep kahwin dulu kemudian bercinta. Kesejatian cinta itu kerana cinta mereka dirai dan direstui oleh keluarga dan masyarakat.

mimpi kita, mimpi dinobatkan
cinta kita, cinta ditabalkan
kita adalah mahkota sebuah pelayaran

Sebenarnya, sajak-sajak Wan Ahmad Ismail ini bukan sahaja tentang cinta, malahan juga tentang adat budaya, fenomena alam, kemasyarakatan, politik, pembangunan tanah air, anak-anak generasi, dan sebagainya. Semua itu menjadi mimpi yang diperjuangkan oleh penyair.

Kesimpulannya, kumpulan sajak yang dihiasi dengan gambar turut memuatkan juga beberapa catatan ahli panel sayembara, wartawan, pengkaji dan penilai sastera seperti Rahman Shaari, Lim Swee Tin, Ramli Isin, A. Rahim Abdullah, Arbak Othman, Mohammad Daud Mohammad, Ami Mubim, Imlan Adabi, Zainal M.Z., Wan Zahari Ali, Hamid Jabar, T. Alias Taib, Aziz Desa, dan Salbiah Ani. Catatan dan laporan mereka membuktikan bahawa sajak-sajak Wan Ahmad Ismail bukan sampah semata-mata, Ia merupakan cinta dan lambang cinta Wan Ahmad Ismail.
Cuma, cintanya pada bahasa agak tidak kuat, lantaran terlihat begitu banyak kesalahan ejaan.

Konflik Masyarakat dalam REBAT BERTALI SABUT Karya Wan Ahmad Ismail

Antologi drama Rebab Bertali Sabut (RBS) ialah buku drama pentas karya Wan Ahmad Ismail terbitan Wahwi Production House tahun 2004. Wan Ahmad Ismail merupakan antara sebilangan kecil dramatis tersohor Terengganu, khususnya pada akhir dekad 1970-an dan 1980-an. Keistimewaan Wan Ahmad Ismail ialah rajin berkarya dan karyanya mengekori perkembangan semasa, khususnya dalam bidang drama sendiri.

Selain menulis skrip drama pentas dan drama radio, beliau juga menulis sajak, cerpen, novel, esei, malah turut menjadi pengarah drama dan berlakon, sama ada drama sendiri mahupun drama penulis lain. Beliau juga rajin membukukan karya-karyanya.

RBS menghimpunkan tujuh drama pentas, masing-masing berjudul 'Rebat Bertali Sabut,' 'Layang-Layang Terbang Melayang,' 'Awal Tengah Akhir,' 'Cendanadewi - Muda Sri Agung,' 'Rakan, Teman & Seteru,' 'Naskah Tengku Dalam Kalthum,' dan 'Sewaktu Semasa Seketika.'

Semua drama itu pernah dipentaskan di sekitar Terengganu dan di luar Terengganu melalui Kumpulan Teater Tamu (Tetamu) dan Kumpulan Teater Terengganu (Kumputer). Ia pernah dibukukan dan menjadi bahan kajian para pelajar universiti.

Sepanjang pembacaan, penontonan dan penelitian terhadap karya-karya drama pentas Wan Ahmad Ismail, saya mendapati beliau gemar mengungkapkan perihal kemasyarakatan. Dramanya seperti 'Awal Tengah Akhir,' 'Rakan, Teman & Seteru,' 'Alahai Sakitnya Alahai,' dan 'Sang Keluarga' yang pernah saya menonton jelas sekali memperkatakan konflik manusia dalam masyarakatnya. Pada satu setika mereka menjadi rakan dan pada satu ketika yang lain, mereka bermusuhan.

Gambaran seperti ini, kalau ditinjau dalam masyarakat, adalah jelas bertepatan dengan tingkah-laku dan amalan para politikus. Memang para politikus tidak mempunyai teman setia kerana mereka sendiri tidak pernah setia dan sering menggunakan peluang yang ada demi kepentingan diri. Kalau dipadankan permasalahan itu dengan negeri Terengganu, lagi bersuluhlah permasalahan politiknya yang antara negeri sentiasa panas dengan tingkah-laku manusia politik.

Wan Ahmad Ismail juga gemar mengungkapkan konflik masyarakat manusia kemacar. Perihal orang gila, orang tamak / penipu dan lebih-lebih lagi yang miskin menjadi antara persoalan yang digemarinya. Drama 'Rakan, Teman & Seteru' misalnya, mengisahkan kehidupan dan konflik manusia dhoih, yang sering dipinggirkan dan terpinggir arus pembangunan. Sering kali manusia dhoih itu dijelmakan melalui watak kurang siuman. Walaupun mengangkat watak manusia separuh gila (kurang siuman), perihal persoalannya adalah berkenaan manusia yang menganggap diri mereka waras.

Demikian juga dalam drama muzikalnya seperti 'Layang-Layang Terbang Melayang,' merupakan drama uda-dara versi Wan Ahmad Ismail, masih mengungkapkan konflik orang-orang miskin / kemancar.

Selain itu, Wan Ahmad Ismail gemar menyelongkar perihal konflik para seniman rakyat, sebagaimana terlihat dalam drama 'Naskah Tengku Dalam Kalthum,' 'Tanah Ronggeng' atau Wayangan Mak Nang.' Dalam drama 'Naskah Tengku Dalam Kalthum' misalnya, beliau mendedahkan kepengarangan istana dan sejarah hitam sebenar negeri Terengganu ketika berdepan dengan Inggeris durjana.

Sebenarnya, Wan Ahmad Ismail bukan sahaja mendedahkan konflik masyarakat awam, malahan juga konflik masyarakat istana, seniman, ulama, pentadbir, dan para politikus. Hal ini sesuai dengan latar masa dan tempat, negeri Terengganu, tempat beliau melangsungkan hidup. Beliau yang lahir di Pulau Duyung Kecil berasal dari keturunan keluarga istana telah bekerja di puluhan jabatan kerajaan dari jawatan serendah-rendahnya hingga jawatan Pengawai Daerah. Pengalaman ini memberi kesempatan kepada beliau mengungkapkannya dalam drama-drama ciptan beliau.

Satu hal lagi yang patut disentuh ialah berkenaan aliran kepengarangan Wan Ahmad Ismail. Berdasarkan pengalaman menonton dan pembacaan terhadap naskah-naskah lain, saya dapati Wan Ahmad Ismail sering kali menerjunkan seninya dalam dalam perkembangan semasa drama. Ketika berlaku perkembangan drama serius, beliau menghasilkan skrip yang serius, dan ketika rancak drama komendi, beliau turut menghasilkan drama komendi. Hal ini, pada saya, meletakan diri Wan Ahmad Ismail sebagai seniman pop / popular (Pop arts).

Kesimpulannya, selain meletakan nama Wan Ahmad Ismail sebagai seniman pop / popular, drama-drama pentas Wan Ahmad Ismail mencerminkan perihal masyarakat negeri Terengganu, tempat beliau belajar, bekerja dan berseniman.

Sabtu, 22 Ogos 2009

Bebalisme @ Babasisme Sarjana Pendidikan

Kata SM Zakir dalam smzakirsayapmatahari.blogspot.com, "Pembentang-pembantang dari AS dan UK sama saja standardnya dari segi isi dan kapasiti intelektual mereka dengan sarjana-sarjana kita di Malaysia. Bezanya mereka membentang dalam bahasa Inggeris dan datang dari universiti di Amerika Syarikat dan Eropah."
Beliau berkata demikian sebagai merujuk seminar LTTC International Conference yang dihadirinya. Itu pandangan dari generasi baharu. Padangan ini berbeza dengan generasi lama. Para generasi lama dan separuh lama, terutama yang duduk menjawat jawatan di Kementerian Pendidikan, pada saya, mereka adalah daripada zuriat benih penjajah.
Mengapa saya kata demikian? Sebabnya, pemikiran yang ditanam dalam sistem pendidikan kita dan disebar kepada generasi baharu ialah pemikiran penjajah. Sistem pendidikan kita pula dibentuk oleh penjajah, generasi lama dan separuh lama, yang mana otaknya ditumbuhi 'virus Influaza A H1N1'. Mereka inilah yang menjadi penguasa dalam sistem pendidikan. Sebahagian daripada mereka pula adalah sekerat DG dan sekerat poliTIKUS. Mereka sangat bangga dan berasa terhina jika tidak merujuk pemikiran penjajah apabila merangka dan menyebarkan strategi pendidikan. Mereka inilah penganut aliran bebalisme di negara berdaulat ini.
Segala yang datang dari Barat akan dianggap moden dan lambang keterkinian dan ketercerdikan. Apa sahaja yang mereka jumpa akan dibawa masuk dan terus diperkenalkan, tanpa merujuk agama dan adat budaya bangsa. Mereka akan rasa sangat bangga apabila idea culikan itu diterima para bebalisme yang lain. Maka jadilah mereka dan mereka-mereka (tidak salah eja) sebagai pendokong babasisme.
Kalau anda berpeluang mengikuti seminar pendidikan, anjuran mana-mana bahagian dari Kementerian Pendidikan, perhatikanlah nilai pemikiran yang disebarkan. Mereka mengambil dan mencanang nilai dan pemikiran penjajah untuk ditanam dalam sistem pendidikan kita. Antara usaha bebalisme yang diperjuangkan kini ialah pendidikan seks di sekolah.
Anda tentu pernah mendengar sistem pendidikan yang kita amal sejak sebelum merdeka, iaitu sistem tidak naik kelas. Seseorang murid tidak akan dibenarkan melangkah kelas pada tahun berikutnya disebabkan tidak lulus peperiksaan dalam kelas semasa. Akibatnya, ramai murid tahun 2 sudah bermisai lebat dan murid tahun 3 sudah berkahwin. Sistem ini telah dibuang pada sekitar tahun 1960-an. Sistem ini dianggap lapuk, tidak dinamik dan tidak moden.
Namun, apakah yang terjadi?
Pada pertengahan tahun 1990-an, sistem yang dibuang ini diambil dan diamalkan semula oleh bebalisme pendidikan. Ia diimport dari Barat setelah sarjana Barat memberi jenama baharu, seperti Bloom B.S, Anderson L.W, Block J.H, Guskey T.R, Dunkin M.J. dan lain-lain. Mereka menamakannya sebagai Pembelajaran Masteri (Mastery Learning). Malangnya, datuk-nenek kita tidak menamakan apa-apa.
Oleh sebab ia dicanang oleh orang Barat, maka kita terlupa bahawa konsep itu pernah kita amal dalam sistem pendidikan lampau. Tanpa berfikir, pihak berkuasa pendidikan dari menara maha bebal tidak segan-segan mengambil dan menyebarkannya kembali kepada generasi baharu, atas nama hak cipta sarjana Barat. Maka jadilah mereka sebagai 'penjilat kehak merah' yang pernah dibuang suatu ketika dahulu.
Dalam Pembelajaran Masteri, murid tidak lulus latihan 1 tidak boleh beralih ke kelatihan 2, dan seterusnya. Tidakkah konsep ini sama dengan sistem tidak naik kelas yang datuk-nenek kita amal dahulu? Bezanya, datuk-nenek kita tidak merakam konsep pembelajarannya. Malah, tidak menamakan sistem pembelajarannya itu. Konsep itu telah dirakam oleh sarjana Barat dan diberi jenama baharu, lantas mengaku hak ciptanya.
Apakah maksud Pembelajaran Masteri? Dalam buku Pembelajaran Masteri yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (2001: 2), dirumuskan maksud Pembelajaran Masteri yang diambil daripada pendapat Bloom B.S, Anderson L.W dan Block J.H sebagai, "Suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasratkan dalam satu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran seterusnya."
Kalau mereka tidak bebal, mereka boleh membuat kajian atau meminta IPT membuat kajian tentang sistem pendidikan tidak naik kelas itu dan kemudian mengubahsuaikannya dengan keperluan semasa.
Berbalik kepada kata-kata SM Zakir di atas, tidakkah terbukti bahawa bangsa kita lebih bijak daripada bangsa Barat yang merangka sistem tidak naik kelas. Isi dan kapasiti intelektual kita sebenarnya lebih baik daripada mereka. Namun, disebabkan sistem pendidikan kita dikuasai oleh benih Barat yang berbebalisme, maka kita tidak pernah berasa tuan kepada diri dan bangsa kita. Maka, jadilah kita sebagai peti ais dan televisyen penjajah menyebarkan pemikiran dan budaya mereka.
Generasi baharu perlu berjuang membuang bebalisme dan babasisme di menara maha tinggi Kementerian Pendidikan. Berkenaan hal ini telah lama aku tulis dalam sajak memberitahu kepandirisme sarjana pendidikan negara kita. Aku perturunkan sajak itu sepenuhnya di bawah.
Dongeng Kemerdekaan, (ii)

Pendidik dan sarjana pendidikan di negaraku,
kata bapak, bak peti ais

di dalam peti ais itu tersimpan, kata bapak,
tersimpan rasa dan minda arya

setiap pagi, kata bapak, setiap hari mereka
menghidangkan arya kepada anak-anak kita

dari pagi ke tengah hari, kata bapak,
dari petang ke tengah malam

maka arya anak-anak kita, kata bapak,
arya mata, suara, tangan dan kaki

pendidik dan sarjana pendidikan di negaraku,
kata bapak, musuh negara kita

mereka bak peti ais, kata bapak,
menyuntik arya pada anak-anak kita

hingga anak-anak yang kita lahir, kata bapak,
tak kenal ibu tak kenal ayah!

14 Februari 2004

Hak Mutlak

Akhbar arus perdana berbahasa Melayu pada 20 Ogos 2009 menyiarkan kenyataan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung kenyataan politik Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengatakan ajaran Islam yang diamalkan Umno tidak boleh membawa ahli ke Syurga.

Pengerusinya, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin mengatakan bahawa ketentuan sama ada seseorang Islam masuk Syurga atau neraka adalah hak mutlak Allah SWT. Saya keliru dengan frasa ‘hak mutlak Allah.’ Prof. Datuk Dr. Shukor Husin sendiri tidak menjelaskan kandungan maksud frasa berkenaan. Pada saya, ketiadaan penjelasan itu boleh mendatangkan kekeliruan.

Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 500), maksud hak ialah (1) yang benar, kebenaran; (2) kuasa atas sesuatu atau untuk berbuat sesuatu (ditentukan oleh undang-undang, agama, adat, istiadat, dll); (3) milik, kepunyaan; dan (4) yang mana satu.

Maksud perkataan mutlak (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2005: 1061) pula ialah (1) tidak terbatas (hak, kuasa, dll), tidak bersyarat (tidak ada kecualinya), tidak berbelah bahagi (taat setia, dll), lengkap, penuh, umum; (2) suci. Manakala, maksud Allah (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2005: 37) ialah Tuhan (yang Esa).

Merujuk kenyataan Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkenaan hak mutlak Allah untuk menempatkan seseorang manusia itu sama ada di syurga atau neraka. Maksud ‘hak’ lebih menepati maksud nombor (2), manakala maksud ‘mutlak’ pula lebih menepati maksud nombor (1). Dapat disimpulkan bahawa Allah berkuasa atas sesuatu atau berbuat sesuatu dan hak itu pula adalah tidak terbatas.

Kesimpulan ini memberi kekeliruan kerana Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin tidak menjelaskan lebih lanjut tentang kuasa mutlak itu. Tanpa penjelasan, kenyataan itu seakan-akan selari dengan pandangan oreantalis Barat yang mengatakan bahawa Tuhan hanya berkuasa mencipta, tetapi tidak berkuasa mengawalnya. Setelah diciptakan, maka manusialah berkuasa mutlak terhadap hidup dan persekitarannya.

Apakah kuasa mutlak Allah menempatkan manusia di syurga atau di neraka mempunyai syarat lain, atau memang tidak bersyarat?

Secara analoginya dapatlah difahami daripada peristiwa berikut. Ketika Datuk Seri Dr Mahathir Mohamed memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri, dikatakan bahawa hak melantik sesiapa ke jawatan Timbalan Perdana Menteri itu adalah hak Perdana Menteri. Sesiapa pun tidak boleh menafikannya kerana ia adalah hak mutlak Perdana Menteri mencari sesiapa sahaja yang dapat bekerjasama dengannya mentadbir negara. Maka, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamed melantik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri sehinggalah beliau bersara. Jawatan Perdana Menteri yang kosong itu, atas kuasa mutlak Perdana Menteri, beliau melantik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri baharu. Perlantikan itu diadakan dalam majlis khusus dan disaksi oleh rakyat Malaysia. Beberapa hari setelah Tun Abdullah Ahmad Badawi bersara, dan setelah dilantik Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, juga dalam majlis khusus, Tun Dr Mahathir Mohamed mendakwa bahawa sepanjang 22 tahun beliau memerintah tidak ada kesilapan dilakukannya, kecuali melantik Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri dan seterusnya jawatan Perdana Menteri.

Atas kuasa mutlak yang ada, Tun Dr Mahathir Mohamed mengakui berlaku kesilapan kerana melantik Tun Abdullah Ahmad Badawi tanpa syarat. Maksudnya, walaupun berkuasa mutlak, seseorang itu masih tetap melakukan kesilapan. Bayangkan, apalagi kalau seseorang yang tidak berkuasa mutlak membuat keputusan.

Memang diakui bahawa Allah mempunyai kuasa mutlak. Kuasa mutlak Allah tidak sama dengan kuasa mutlak Tun Dr Mahathir Mohamed yang tidak bersyarat itu. Kuasa mutlak Allah mempunyai syarat. Syarat inilah gagal dijelaskan oleh Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin hingga kenyataannya itu boleh mengelirukan.

Kalau kuasa mutlak Allah tidak mempunyai syarat, Allah boleh memasukkan sesiapa sahaja ke dalam syurga, termasuk mereka yang bukan Islam, menentang Islam atau Islam sesat seperti ajaran Ayah Pin. Jika Allah berkehendakan orang itu masuk syurga maka masuk syurgalah dia, dan sebaliknya.

Dalam sejarah perkembangan Islam tercatat bahawa orang yang banyak membela Islam, Abu Talib, malah melindungi Nabi Muhammad SAW daripada musuhnya, pun Allah tidak menjanjikan syurga untuknya, melainkan tetap dimasukkan ke neraka, kerana Abu Talib tidak memeluk agama Islam. Tidakkah ini menandakan bahawa kuasa mutlak Allah itu bersyarat.

Setiap hari dan setiap waktu, apabila masuk waktu solat, maka bilal pun melaungkan azan menyeru umat Islam datang bersolat. Soalnya, mengapakah perlu dilaungkan azan dan diseru bersolat? Tidakkah, atas kuasa mutlak, Allah boleh memilih sesiapa sahaja yang disukainya untuk ditempatkan di syurga atau di neraka? Atas kuasa mutlak, orang tidak bersolat pun boleh masuk syurga, dan orang yang beriman pun boleh dimasukkan ke neraka tanpa perkiraan amalan. Atau, mungkin akan berlaku ‘menghalalkan’ azan melalui kaset, bukannya daripada mulut manusia!

Pada saya, walaupun Allah mempunyai kuasa mutlak, Allah masih menetapkan syarat untuk Dia bertindak atas kuasa mutlak-Nya. Tindakan mutlak itu pula masih mengambil kira amalan yang dilakukan oleh seseorang. Di sinilah antara bukti keadilan Tuhan, walaupun berkuasa mutlak, keputusan melaksanakan kuasa mutlak-Nya masih menghitung amalan baik manusia.

Syarat utama yang Allah tetapkan untuk menempatkan manusia ke syurga ialah agamanya, sebagaimana ditegaskan dalam surah al Maedah ayat 3 yang bermaksud, “pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan aku telah cukupkan nikmatku kepada kamu. Dan aku telah reda akan Islam itu menjadi agama untuk kamu.”

Dalam surat alBaqarah ayat 2, Allah berfirman yang bermaksud, “Kitab al-Qur’an ini tidak ada sebarang syak padanya (tentang datang dari Allah dan tentang semprnanya), ia pula jadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa.”

Saya percaya, yang dimaksudkan ‘hak kuasa mutlak’ itu adalah hak kuasa mutlak bersyarat yang telah ditetapkan oleh Allah. Mungkin pihak akhbar tercicir merakamkannya.

Dan kenyataan sindiran Tun Dr Mahathir Mohamed bahawa ‘Nik Aziz lebih daripada manusia biasa’ itu adalah juga kenyataan politik, beritorik dan dangkal.

Sebenarnya, sesiapa sahaja, yang beragama Islam, boleh meramalkan orang yang berpeluang masuk syurga Allah dan orang yang tidak berpeluang masuk syurga Allah. Saya yakin, Karpal Singh, sehingga tarikh ini, tidak akan masuk syurga Allah kerana dia bukan Islam, malah menentang Islam lagi.
Tak tahulah saya kalauTun Dr Mahathir kata boleh.

Di Mahkamah Tuhan

Serumpun cinta
tumbuh di taman larangan
kasihkah menumbuhkannya
tak lagi penting
soalnya, di mahkamah Tuhan
dari sekian taman
mengapakah tumbuh
di taman larangan
yang telah diisytiharkan
larangan-Nya.

1988

Islam

bermula dengan syahadah
ke Allah niat
berakhir dengan syahadah
ke Allah matlamat

Nassury Ibrahim, 2006. Peta Perjalanan. Bukit Mertajam: Persatuan Bahasa Melayu.

Jumaat, 21 Ogos 2009

Kiasan Gaya Bahasa yang Berkesan

oleh Aiman Marbawi

Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat, kiasan bermaksud pertimbangan (perhitungan) mengenai sesuatu perkara yang lain, ibarat, perumpamaan, sindiran, pengajaran atau contoh (yang terdapat dalam cerita) teladan, lambang dan erti yang tersembunyi.

Masyarakat Melayu menggunakan perlambangan dan analogi seperti alam, benda, cakerawala, binatang, tumbuh-tumbuhan, dan manusia, khususnya bahagian anggota badan manusia untuk mencipta kiasan. Menurut Asmah Haji Omar dalam kajian beliau, “Mettaphos of Anatomy as a Reflection of Malaysia Cultural Belief,” dalam Jurnal Jendela Alam Jilid 1, 1996, bahagian anggota badan manusia paling banyak digunakan untuk membentuk kiasan.

Gaya dan bentuk bahasa kiasan yang halus bukan bertujuan untuk menghina, sebaliknya untuk menegur dan mengubah perlakuan masyarakat selain menjaga keharmonian masyarakat melalui penggunaan bahasa yang berkesan. Kiasan melambang pemikiran dan budaya masyarakat Melayu yang amat tinggi.

Buku Gaya Bahasa Kiasan: Penggunaan dan Keberkesanannya dalam Sajak (GBKPdKdS) karya Maniyamin Haji Ibrahim atau lebih dikenali dengan nama pena, Nassury Ibrahim, mengemukakan penggunaan gaya bahasa kiasan dalam sajak. GBKPdKdS menyentuh sejarah dan perkembangan sastera di Malaysia, penggunaan dan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak seperti metafora, personifikasi, simile, metonimi, hiperbola, sindiran, sinekdoki dan alegori.

GBKPdKdS yang menghimpunkan sajak yang memenangi Hadiah Sastera Malaysia (HSM) sekitar tahun 1971 hingga 1989, melihat penggunaan bahasa kiasan dalam sajak-sajak karya sasterawan tersohor, dihuraikan berdasarkan lapan gaya bahasa kiasan. Antaranya sajak tersebut termasuklah Rakan Setinggan karya Sasterawan Negara A Samad Said, Ibunda karya Siti Zainon Ismail, Dalam Lingkaran karya Baha Zain, Semalu karya Zurinah Hassan, dan lain-lain.

Pengarang menghuraikan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak dengan terperinci. Metafora ialah gaya bahasa kiasan langsung atau perbandingan yang menyebut dua hal tanpa menggunakan kata-kata perbandingan atau pemakaian kata-kata yang menyatakan sesuatu makna atau maksud lain daripada biasa. Metafora digunakan dengan berkesan dalam sajak Urir Char karya Abdul Hadi Muhammad. Misalnya,

air merempuh dari lantai
gelora menerpa lewat jendela
halilintar
mencengkam jeritan

'lantai' dalam sajak ini diberikan sifat gelora sebagai kiasan langit pada musim hujan. Langit yang dikelilingi tompok-tompok awan dimetaforakan sebagai 'lantai gelora' dan air membawa hujan keluar melalui jendela halilintar. Penyajak membayangkan halilintar sebagai jendela dan air pula menunggu masa untuk mengganas. Keganasan air tergambar melalui diksi menerpa. Perlakuan menerpa amat sesuai melalui jendela yang menggambarkan keadaan terdesak.

Pengarang juga menyentuh penggunaan simile, iaitu perbandingan atau persamaan antara sesuatu (orang, benda, dan sebagainya) dan lain-lain. Simile banyak menggunakan kata-kata perbandingan dan juga bersifat eksplisit seperti kata perbandingan bak, laksana, ibarat, tamsil, seperti, umpama, dan sebagainya. Situasi ini boleh dilihat pada sajak Dua Dunia karya Anis Sabirin. Anis Sabirin membandingkan pengembaraan yang jauh seperti roh sesat jalan dan seperti roh hilang tujuan. Misalnya,

begitu jauh pengembaraan
dari abad ke abad
dari benua ke benua
seperti roh
sesat jalan
hilang tujuan
mencari jalan pulang

Penggunaan sinekdoki turut dibincangkan oleh pengarang. Kata sinekdoki berasal daripada bahasa Yunani, iaitu synekdeshesthai yang bererti menerima bersama-sama. Sinekdoki terbahagi kepada dua, iaitu pars pro toto (yang menyebut sebahagian sahaja untuk menggambarkan keseluruhan) dan totum pro parte (menyebut kesweluruhan untuk menggambarkan sebahagian sahaja). Misalnya sajak Puisi Panjang untuk Mahathir karya Dinsman.

Sudah bertahun-tahun
kita menumpang
di bumi subur ini

Sajak ini dikategorikan sebagai penggunaan gaya sinekdoki pars pro toto. Ungkapan bertahun-tahun sebenarnya bermaksud beberapa tahun sahaja, bukan bermaksud menjangkau 100 tahun. Begitu juga dengan bumi yang bermaksud Malaysia, bukan bumi dalam erti kata yang sebenar.

Manakala sinekdoki pars pro toto pula diperlihatkan dalam sajak Kulontar Wajahku ke Luar Kota karya Kamil Muhammad. Misalnya,

kulontar wajahku
ke luar kota
di desa ini
kalinya
kehilangan dingin
hanyir dan hitam

Pengarang turut menyentuh penggunaan hiperbola, iaitu gambaran yang berlebih-lebihan terhadap sesuatu yang hendak diperkatakan. Begitu juga dengan penggunaan personifikasi, iaitu pemberian sifat-sifat manusia kepada benda tidak bernyawa atau perlambangan benda tidak bernyawa atau sesuatu yang abstrak sebagai mempunyai sifat-sifat manusia. Misalnya, sajak Rakan setinggan karya Sasterawan Negara A Samad Said.

Rambutnya dijentik angin liar
guruh mula segar dan direnunginya langit gusar
...
rambutnya dijentik angin lagi

hujan pun mengamuk liar.

A Samad Said mempersonifikasikan angin dan hujan dengan memberikan imej tangan kepada angin dan perasaan kepada hujan. Angin diberikan sifat manusia melalui perlakuan dijentik.

Penggunaan alegori turut dibincangkan dalam GBKPdKdS. Alegori sebagai gaya bahasa kiasan yang berbeza dengan gaya kiasan yang lain. Hal ini demikian kerana alegori menjadikan sesuatu karya sebagai lambang untuk menerangkan sesuatu yang lebih mendalam.

Selain membincangkan gaya bahasa kiasan, GBKPdKdS juga mengketengahkan spesifikasi gaya kiasan dari aspek pembinaan, penggunaan dan keberkesanan gaya bahasa kiasan dalam sajak, dan perbandingan gaya bahasa kiasan yang terdapat dalam genre sajak di Malaysia. Buku ini turut mengupas secara ilmiah tentang perkembangan seni penulisan tanah air yang khusus kepada penghasilan sajak. Buku ini juga memasukkan permasalahan yang berlaku ketika berlangsung HSM yang menyebabkan sajak-sajak dicipta hanya kerana untuk memenangi hadiah dan bukan sebagai satu wadah perjuangan untuk tatapan masyarakat.

GBKPdKdS amat menarik dan sesuai dimiliki dan dijadikan rujukan oleh pelbagai lapisan masyarakat yang menggemari kesusasteraan Melayu atau mereka yang berminat mendalami sastera Melayu, khususnya genre sajak, pelajar sekolah menengah, khususnya untuk mata pelajaran Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu (KOMSAS), pelajar institut pengajian tinggi, guru, pensyarah dan seumpamanya.

Siaran Dewan Bahasa, Ogos 2007

Selasa, 18 Ogos 2009

Puisi Dalam ICT

Puisi merupakan kata-kata berseni yang lahir daripada rasa halus penyair. Rasa halus itu terbit daripada pergolakan dalam diri akibat gangguan atau rangsangan sesuatu fenomena. Pergolakan dalam diri timbul akibat pertembungan perasaan seni dan fikiran kritis (budi rasa dan budi fikir) yang ada dalam diri pengarang.

Kita bersikap setuju atau tidak setuju terhadap sesuatu isu setelah diproses atau disaring oleh perasaan dan fikiran. Perasaan dan fikiran itu pula berada dalam lingkaran norma yang dibentuk oleh agama dan adat budaya. Hal ini bermakna, puisi yang kita cipta menggambarkan perasaan dan pemikiran kita.

Puisi tercipta bukan lahir daripada perasaan semata-mata. Proses pembentukan puisi diimbangi oleh minda penyair. Puisi matang, berseni dan bermutu mempunyai keseimbangan antara perasaan dengan pemikiran. Puisi yang kaya dengan perasaan semata-mata dianggap ‘over acting’ dan rendah nilai kesusasteraannya. Manakala, puisi yang mementingkan amanat/ idea/ pemikiran semata-mata akan terasa kurang puitis dan tidak berseni. Idea yang baik akan jadi menarik sekiranya disampaikan secara berseni.

Penyair mempunyai kesedaran tinggi akan pentingnya kehidupan baik. Mereka berjuang menegakkan kemanusiaan / keharmonian tanpa mengira tempat dan etnik. Mereka merakam kesedaran itu dengan pelbagai cara dan gaya pilihan. Kepelbagaian gaya pengolahan itu pula dipengaruhi oleh latar peribadi pengarang, masyarakat, pendidikan, ideologi, dan perkembangan semasa. Kepelbagaian itulah yang menerbitkan pelbagai bentuk, gaya dan tema puisi.
Penyair yang perasa tidak akan menulis puisi pujian-pujian atau rasa cinta bererotik tinggi. Mereka akan menulis puisi yang memuatkan perasaan dan pemikiran tentang sesuatu fenomena yang boleh dikongsi.

Dua elemen inilah, perasaan dan pemikiran, yang menjadikan puisi itu menarik, baik dari aspek pengolahan bahasa mahupun pengolahan bentuk. Kedua-duanya menggambarkan perasaan dan minda penyair sebagai manusia bertamadun. Ringkasnya, puisi lahir daripada perasaan dan dimatangkan oleh pemikiran.

Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) merupakan salah satu pencapaian teknologi tinggi yang dihasilkan oleh manusia. Dalam ICT tidak terkandung perasaan. Segalanya bersifat objektif. Kata laluan yang diberikan tidak ada pilihan. Kata laluan salah akan menemui kegagalan, dan sebaliknya. Secara mudah dapat dianalogikan bahawa puisi bertaraf manusia, manakala ICT pula seumpama malaikat. Dalam tindakan manusia terdapat unsur perasaan dan pemikiran. Berlainan dengan malaikat yang tidak mempunyai perasaan.

Status puisi dalam masyarakat Melayu lama adalah tinggi. Puisi menjadi budaya ekspresif baik dalam aspek ritual, kebudayaan mahupun sebagai pengungkapan perasaan. Perkembangan massa dan pencapaian tinggi manusia dalam bidang sains, teknologi dan komunikasi telah membantu puisi mempercepatkan pencapaian mesejnya. Sebahagian peranan puisi disempurnakan oleh ICT.

Sebagai alat komunikasi manusia mencipta ICT untuk memudahkan urusan keduniaan. Malah, untuk mengisi keperluan selepas keduniaan. Manusia menggunakan ICT sebagai alat mencapai kesejahteraan atau kemahuan mereka.

Salah satu rasa kesejahteraan di kalangan penyair ialah mencipta dan mengungkapkan puisi. Para penyair boleh merealisasikan keinginan mereka itu melalui bait-bait puisi dengan bantuan ICT.

Banyak aspek yang boleh dimanfaatkan oleh penyair dalam dunia ICT. Oleh sebab puisi merakam rasa halus penyair, maka penyair boleh menggunakan ICT untuk menyampaikan rasa halus itu kepada manusia lain. Penyair boleh menjadikan ICT sebagai tema puisi. Hal seumpama ini telah lama dimanfaatkan dan dirakamkan dalam puisi. Masyarakat Melayu lama tidak pernah mengalah terhadap perkembangan massa. Sebaliknya, mereka memanfaatkan perkembangan massa dengan mengungkapkannya ke dalam puisi, sebagaimana pantun di bawah.

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berguna lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.

Dalam pantun di atas kelihatan perihal perdagangan dan ilmu pertanian. Buah langsat, tanduk dan senduduk membawa imej pertanian, manakala tanduk dan gading pula membawa imej perdagangan. Antara mendapatkan tanduk dengan mendapatkan gading memerlukan ketinggian ilmu, kepakaran dan teknologi berlainan. Kaedah untuk mendapatkan tanduk tidak sama dengan kaedah mendapatkan ganding. Perubahan kemajuan ekonomi daripada pertanian kepada perdagangan tidak mematikan seni ekspresif orang Melayu. Mereka merakamkan perubahan itu dalam pantun. Sekali gus pantun itu merakam perubahan minda masyarakat daripada pertanian kepada perdagangan.

Dalam era 1980-an, Tetamu di bawah pimpinan Wan Ahmad Ismail merupakan organisasi penulis pertama di Malaysia yang menggabungkan puisi dengan ICT dalam majlis persembahan. Puisi yang dideklamasikan oleh penyair dipaparkan dalam skrin tv. Dalam majlis deklamasi Pengucapan Puisi Dunia Kuala Lumpur tahun 2002 anjuran SPMG bertempat di pekarangan Rumah Pena juga turut memanfaatkan ICT melalui tayangan skrin yang lebih besar.

Dunia ICT pada satu sudut menjadi media siaran puisi. Penyair boleh mencipta dan menyiarkan puisi melalui laman blog atau laman web. Sehingga kini, banyak laman-laman blog dan laman web khusus untuk puisi. Penyair boleh membina blog dan web sendiri atau menyalurkan puisi ke dalam blog atau web orang lain.

Kini laman blog dan laman web berfungsi sebagai media massa maya menyiar karya penyair. Sesetengah penyair menerbitkan kumpulan puisi dalam laman web masing-masing sama ada secara berkala atau sepenuhnya. Malah, ada golongan yang memanfaatkan sepenuhnya ICT sebagai medan berkarya. Misalnya, group e-sastera yang diketuai oleh Irwan Abu Bakar. E-sastera juga telah mencetakkan karya-karya dari laman maya ke alam nyata. Sebelum itu, mencetak karya dari alam maya ke alam nyata telah dimulakan oleh Grafiti.

Apabila penyair menyiarkan puisi melalui laman web secara tidak langsung telah memasarkan puisi masing-masing. Pasarannya lebih luas dan cepat. Khalayak pembaca lebih luas. Kelebihan menyiarkan puisi dalam blog ialah pembaca dapat memberi komen, berasaskan cita rasa mereka. Manakala penulis dapat memanfaatkan komen tersebut untuk mematangkan puisi mereka.

Hal ini merupakan bukti bahawa puisi relevan dalam era ICT.

Isnin, 17 Ogos 2009

Mengenang Jasa Pemimpin

"Dalam hasrat membina modul 1 Malaysia, usaha cari gali khazanah sejarah yang telah berperanan membina semangat kemerdekaan dan semangat penyatuan, sama ada dalam bentuk buku, penulisan, memoir, catatan ucapan, puisi dan prosa wajib dilakukan."
Kata-kata di atas diucapkan oleh Raja Dr Nazrin Shah yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia pada 07 Ogos 2009. Saya sangat bersetuju dan sudah lama saya bercakap tentang perlunya mempergiatkan usaha mengenang jasa tokoh dan pemimpin.
Cadangan ini mungkin diterima secara skeptik: Apakah selama ini tiada usaha mengenang jasa pemimpin? Memang ada. Namun, usaha mengenang jasa yang kita amal selama ini lebih kepada mengenang kuasa, bukan mengenang jasa. Setelah pemimpin itu tidak berkuasa, maka tiada majlis memperingati atau penulisan yang merakam jasa mereka. Kalau adapun hanya terhad pada tokoh-tokoh tertentu sahaja.
Perkembangan semasa yang ketara diamalkan kini ialah majlis meraikan pemimpin semasa hidup. Dalam majlis itu diberikan anugerah-anugerah hebat. Lazimnya, majlis merai pemimpin ini terhad pada kalangan pemimpin politik sahaja. Walaupun bagus, pada saya, majlis merai pemimpin hanya bersifat sementara dan semasa. Di samping meraikan, perlu juga dianjurkan majlis diskusi tentang jasa pemimpin berkenaan, diheboh dan didokumentasikan.
Budaya kita amat menggalakkan usaha memperingati jasa pemimpin. Namun begitu, dari segi amalan merakam dan mendokumentasikan jasa pemimpin dan tokoh, kita masih kurang melaksanakannya. Pada saya, usaha mendokumentasikan jasa pemimpin dan tokoh adalah penting sebagai bahan bukti, hebahan dan sumber rujukan kepada generasi.
Setakat ini, usaha menggali, merakam dan menghebohkan jasa pemimpin terhad di universiti sahaja. Kita hanya mempunyai sebilangan kecil sarjana yang menceburi bidang menghargai jasa tokoh. Tokoh yang terlibat pula terhad pada beberapa nama seperti Za'ba, Datuk Onn, dan Shahnon Ahmad. Sumbangan P. Ramle sendiri kurang digali dan dihebohkan. Setakat ini, buku-buku tentang sumbangan P. Ramlee hanya terhad diusahakan oleh mereka yang mempunyai hubungan peribadi. Saya percaya, jika filem P. Ramlee tidak ditayangkan, ramai generasi muda tidak mengenali nama P. Ramlee.
Ramai generasi muda kini tidak kenal dan tidak tahu akan bekas pemimpin dan jasa mereka. Ketidaktahuan itu menyebabkan tiada perasaan hormat, kagum dan apatah lagi menyayangi pemimpin. Mereka melihat semua manusia adalah sama sebagaimana mereka melihat rakan-rakan. Sedangkan mereka perlu ditanam pemahaman tentang perbezaan sosial antara manusia. Mengenali perbezaan sosial adalah penting sebagai asas membina kesantunan diri, di samping rasa kagum (teladan) dan hormat.
Ketika Tun Ghafar Baba sihat dan berkuasa, ramai yang menulis tentang aktiviti, jasa dan sumbangan beliau. Pelbagai jenis buku dan tajuk diterbitkan. Setelah beliau meninggal, usaha mencungkil dan menghebohkan jasa beliau terus menyepi. Sedangkan, banyak aspek yang dapat ditulis tentang Tun Ghafar, sama ada dalam bidang pendidikan, perpaduan mahupun kepimpinan. Malah, cubalah bertanya kepada murid-murid: Siapakah Tun Ghafar Baba dan jasa beliau? Adakah mereka dapat menjawabnya.
Kita tiada usaha menanam sikap menghargai jasa seseorang. Jikapun ada usaha, ia hanya dalam dua kategori sahaja. Pertama, merai mereka yang berkuasa. Kedua, mengenang jasa tokoh terpilih sahaja.
Sebenarnya, kita mempunyai ramai orang yang berjasa dan patut dihebohkan. Jasa mereka itu tidak semestinya di peringkat dunia atau negara sahaja. Kita juga boleh merakam jasa mereka dalam institusi dan bidang tertentu. Misalnya, ramai tidak kenal nama Nik Ahmad Kamil atau Datuk Panglima Bukit Gantang. Sedangkan mereka ialah perunding kemerdekaan. Apalagi jasa tokoh-tokoh peringkat negeri, daerah dan kampung. Jasa mereka langsung tidak ditonjolkan.
Oleh sebab tiada usaha menonjolkan jasa mereka menyebabkan generasi baharu tidak mengenali mereka. Apabila tidak mengenali maka tiada sikap hormat atau mengenang jasa mereka. Tiada sikap hormat itu menjadikan generasi kita jenis manusia tidak mengenang budi. Lebih malang lagi, ketiadaan pendedahan jasa tokoh negara atau tempatan menyebabkan mereka tidak mempunyai individu untuk dijadikan idola. Mereka hanya terdedah dengan tokoh-tokoh luar. Maka, jadilah mereka pemuja tokoh-tokoh barat atau penyanyi pujaan kerana sumbangan mereka lebih dihebohkan. Hal ini menyebabkan jasa dan sumbangan penyanyi dianggap lebih besar daripada pejuang kemerdekaan atau tokoh masyarakat.
Kita tidak perlu marah kepada generasi baharu kerana gagal mencintai, menghargai dan menghormati tokoh. Atau, mereka keluar di jalan-jalan raya menganjurkan demonstrasi menentang pemimpin dan raja. Mereka melaksanakan apa yang ada dalam jiwa mereka. Oleh sebab dalam jiwa mereka tidak ada idola menyebabkan tiada sikap menghargai dan menghormati jasa seseorang. Mereka tidak segan-silu menunjukkan sikap biadab. Semangat dan jiwa mereka terhadap negara dan kenegaraan juga jadi rapuh. Kitalah yang biadab dan kurang ajar kerana memarahi mereka yang biadab dan kurang ajar kerana kita tidak pernah menanam sikap membenci perbuatan biadab dan kurang ajar.
Justeru, idea yang dicadangkan oleh Raja Dr Nazrin Shah itu patut menjadi titik perubahan dalam usaha kita membina modal insan yang berwatak dan beradab. Galakkan penulisan dan penyebaran jasa para tokoh, baik dia tokoh pada peringkat pusat, negeri, daerah mahupun tokoh pada peringkat kampung atau keluarga.

Ahad, 16 Ogos 2009

Mati Bahasa

Adakah bahasa boleh mati? Kalau boleh, apakah sebab bahasa mati? Dan, bagaimanakah cara bahasa hidup? Jawapannya, memang bahasa boleh mati dan bahasa boleh hidup.
Apabila saya bercakap bahawa bahasa (bahasa Melayu khususnya) boleh mati, ramai tidak percaya dan hairan. Bahasa bukan benda bernyawa. Justeru, bagaimana boleh mati?
Hidup dan mati bahasa tidak sama dengan hidup dan mati manusia. Pun tidak sama dengan cara hidup dan cara mati pokok misalnya. Manausia hidup kerana ada makanan. Tumbuhan hidup juga kerana ada makanan. Sebaliknya, bagi bahasa. Bahasa hidup bukan kerana ada atau tiada makanan.
Bahasa tidak hidup atas nama pembangunan. Setinggi manapun bangunan kita bina tidak menjamin bahasa hidup. Juga bahasa tidak hidup dalam kemajuan negara. Sehbat, secanggih dan sepenting manapun kemajuan negara, ia tetap tidak menjamin bahasa terus hidup. Bahasa juga tidak hidup dalam perasaan cinta manusia. Sebesar manapun rasa cinta manusia terhadap bahasa, tetap tidak menjamin bahasa itu terus hidup. Malah, bahasa juga tidak hidup pada bilangan bangsanya. Seramai manapun bangsa kepada bahasa berkenaan, bahasa tetap tidak terjamin akan kekal hidup.
Justeru, bahasa hidup di mana?
Ada dua tempat bahasa hidup. Pertama, bahasa hidup di bibir manusia. Kedua, bahasa hidup dijari manusia. Inilah sahaja tempat bahasa hidup dan bahasa berkembang. Selagi ada manusia menuturkannya, sama ada penutur jati mahupun penutur bahasa kedua, selagi itu bahasa boleh hidup. Selagi ada manusia menggunakan bibir dan peti suaranya untuk menuturkan bahasa Melayu, maka selagi itulah bahasa Melayu akan hidup dan berkembang.
Pun demikian. Selagi ada jari manusia menulis menggunakan bahasa itu, maka selagi itulah juga bahasa itu akan hidup dan berkembang. Bahasa Melayu tidak semestinya hidup dengan adanya bangsa Melayu, kalau bangsa Melayu merderhaka pada bahasanya. Projek PPSMI merupakan contoh terkini bahasa Melayu menuju kepupusan dan contoh terkini bagaimana bangsa Melayu membunuh bahasanya sendiri. Maka usaha GMP menentang PPSMI itu merupakan satu usaha mulia untuk menghidup dan memartabatkan bahasanya. Semoga usaha GMP itu dirahmati Allah dan mereka yang menentang dilaknati-Nya.
Telah tercatat dalam sejarah bahawa bahasa Sanskrit merupakan bahasa lingua-franca dan besar pada suatu masa dahulu. Disebabkan tiada penutur, maka bahasa itu sudah pupus dan tidak dapat dikesan lagi. Kitapun tidak tahu bagaimanakah bunyi bahasa Sanskrit. Bagaimanakah bentuk tulisan Sanskrit. Siapakah bangsanya pun kita tidak tahu lagi. Sebab, bahasa Sanskrit sudah mati. Apakah kita mahu bahasa Melayu menyusur nasib bahasa Sanskrit?
Hal demikian juga akan terjadi jika tiada jari manusia menggunakan bahasa tersebut. Kita tidak kenal bagaimanakah bentuk tulis Sanskrit, sebab tiada orang yang pandai menggunakannya. Perhatilah tulis Jawi sekarang. Suatu masa dahulu, tulisan Jawi sangat meluas digunakan oleh orang Melayu dan bukan Melayu. Orang Melayu, orang Inggeris, orang Portugis menggunakan tulisan Jawi dalam segala urusan mereka. Mesej dan hasrat mereka sampai dan difahami. Raja Ternate misalnya menulis surat / warkah kepada Raja Portugis menggunakan tulisan Jawi. Raja portugis dapat memahami isi kandungan itu itu dan dapat membalasnya.
Namun, apakah yang terjadi kini. Tulisan Jawi sedang nazak. Sedang menggelepar dalam bilik ICU. Sedang nyawa-nyawa ikan. Sedang hidup segan mati tidak mahu. Apakah sebab terjadi hal yang sedemikian itu? Sebabnya ialah kerana tiada penutur dan penulisnya. Amat kecil orang Melayu yang boleh membaca dan menulis dalam tulisan Jawi. Yang pandai membaca dan menulis itupun sedang menunggu 'hari-hari terakhir sebagai manusia.' Hidupnya kini bergantung harap pada suntikan oleh badan-badan korporat. Berapa lamakah badan-badan korporat mampu menyuntiknya? Tentulah tidak selamanya. Apabila saki-baki pengamal tulisan Jawi ini tiada, maka pupuslah tulisan Jawi.
Demikianlah bahasa boleh hidup dan bahasa boleh mati. Siapakah penghidup dan pembunuhnya? Tentulah bangsa kepada bahasa itu sendiri. Sehebat manapun bahasa Inggeris, dan sedalam manapun cinta kita terhadap bahasa Inggeris, ia tetap bahasa orang lain, walaupun kulit, rambut, mata dan jiwa kita jadi putih seperti orang Inggeris. Britain tidak akan memberi anugerah kepada kita, walaupun kita menjadi pengamal bahasa Inggeris terhebat di dunia. Sebaliknya, anda akan tetap dianggap sebagai penderhaka dan pengkhianat kalau kerana tindakan anda menyebabkan bahasa Melayu pupus.
Lemah dan kecil bahasa Melayu adalah menjadi tanggungjawab kita berusaha menjadikan bahasa Melayu kuat dan besar. Tidak ada pihak yang akan turun dari langit semata-mata mahu memperkuat dan memperbesarkan bahasa Melayu, melainkan kita sendiri yang berusaha memperkuat dan memperbesarkannya. Bukan alasan atas sifat kekerdilan bahasa Melayu untuk kita menolaknya, kerana selagi kita tidak berusaha memperkuat dan menyebarluaskannya, maka selagi itu bahasa Melayu menjadi kecil dan kerdil.
Justeru, apabila malam menjelma dan sebelum melelapkan mata, elok kita merenungi diri kita sendiri: "Adakah aku ini penjuang bangsa atau pengkhianat bangsa? Tepuk dada muhasabah diri.

Adik Bercakap Tentang Bahasa
Adik bercakap tentang bahasa Melayu yang layu di rumah
sendiri, kata adik, kakak dan abang membencinya
Adik bercakap tentang bahasa Melayu yang layu di rumah
sendiri, kata adik, kakak dan abang membencinya demikian
ayah dan ibu sesekali tatkala bersama si tukang kebun, kata
adik lagi
Adik bercakap tentang bahasa Melayu yang layu di rumah
sendiri, kata adik, kakak dan abang membencinya demikian
ayah dan ibu sesekali tatkala bersama si tukang kebun, kata
adik lagi, dan katanya:
“Adapun layu bahasa Melayu di rumahku ini,
kata adik, ayah dan ibulah yang melayukannya!”
26 September 1999
Siaran: Majalah Akar, Mei – Ogos 2000

Khamis, 13 Ogos 2009

Feri Pulau Pinang


Kalau ke Pulau Pinang, jangan lupa naik feri. Sementara ia masih ada. Tambangnya sekitar RM1.20 seorang. Kalau berkereta, tambangnya sekitar RM7.70 untuk sebuah kereta. Tidak kira berapa ramai di dalamnya. Tambang hanya sekali sahaja.
Ada dua tingkat feri. Lazimnya, tingkat atas untuk orang sahaja. Manakala, tingkat bawah untuk kenderaan. Namun begitu, ada juga feri yang kedua-dua tingkatnya untuk kenderaan sahaja.
Dari dalam feri ini, anda boleh melihat obor-obor dan kapal-kapal besar di sekitarnya. Semasa berkhidmat di Pulau Pinang, aku sering menggunakan feri untuk membeli jeruk salak.

Kun Merah

Hah, sudah terbalik!

Rabu, 12 Ogos 2009

Sasterawan Negara Ke-10

Tahniah kepada Dato' Dr Mohd Anwar Ridhwan kerana dianugerahi Anugerah Sastera Negara ke 10 yang membawa gelaran Sasterawan Negara. Memang penganugerahan itu tepat.

Setelah dianugerahi Sasterawan Negara kepada S. Othman Kelantan, saya berpendapat anugerah seterusnya sepatutnya kepada Dato' Dr Anwar. Dalam beberapa ceramah, semasa kuliah, dan ketika berbincang dengan rakan-rakan penulis, telah saya tegaskan hal ini. Sekiranya diberikan kepada pengarang lain, saya berpendapat, anugerah itu jadi cacat, sebagaimana cacat kerana tercicir Pak Sako sebagai penerimanya.
Pun pernah saya tegaskan bahawa Singapura merupakan negara naga yang bakal menelan negara-negara lain di Asia Tenggana.

Kriteria saya ialah cara pengolahan karya Dato' Dr Anwar yang ada kelainan, sentiasa bergaya baharu, dan mempunyai lapis makna yang bertingkat-tingkat. juga berdasarkan kriteria pengiktirafan. Karya-kara Dato' Dr Anwar, kecuali genre puisi, sering memenangi pelbagai hadiah. Hanya sebilangan kecil sahaja tidak memenangi hadiah: Novel 'Negeri Belalang,' kumpulan cerpen 'Sesudah Perang' dan 'Parasit' dan kumpulan puisi 'Tercipta Dari Tanah.' Semua kumpulan dramanya memenangi hadiah.
Satu lagi karya beliau (yang saya tahu) patut diterbitkan ialah manuskrip "Utusan Untuk Kebaikan: Analisis Watak Pradata."

Pada saya, Dato' Dr Anwar adalah pengarang genius, sebagaimana pengarang Kassim Ahmad, Zakaria Ali, dan Shahnon Ahmad. Kalangan generasi baharu, pada saya, pengarang pertama yang sepatut menerima Anugerah Sastera Negara ialah Faisal Tehrani.
Sekali lagi, "Tahniah kepada Dato' Dr Mohd Anwar Ridhwan."

Selasa, 11 Ogos 2009

Anakku Bertanya

Anakku bertanya,
"Abah, kenapa Teo Beng Hock mati
tengah malam di bangunan SPRM?"

Aku menjawab, "Sebab SPRM tu
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
bukannya
Suruhanjaya Pencegahan Rakyat Mati."

Dia termenung dan kemudian berkata,
"Abah jangan pergi ke sana, nanti mati."

Roti Tisu


Ini dinamakan Roti Tisu, bukan Tosil. Sifatnya garing dan rangguk. Di sekelilingnya ditabur gula, susu dan madu. Tidak ada kuah. Bentuk kun Roti Tisu boleh dipanjangkan (tinggi). Asasnya adalah Roti Canai.
Tidak diketahui, apakah sebab dinamakan Roti Tisu? Apakah maksud 'tisu' itu bersamaan maksud tisu dalam masyarakat kita? Hal ini kerana, semua pekerja di restoran ini adalah mamak.
Pertama kali aku melihat dan makannya di Restoran Nasi Kandar Kayu, Pulau Pinang. Aku cadang anda mencubanya. Hanya Roti Tisu sahaja, tidak makanan lain. Makanan lain ada banyak cerita yang tidak menarik.


Kisaran

Objek ini merupakan salah satu bukti kebijakan dan teknologi orang Melayu dahulu. Namanya Kisaran. Ia diperbuat dengan batu bukit. Alat ini menjadi keperluan utama para suri, khususnya sepanjang bulan Ramadan. Aku sendiri pernah terlibat sebagai pengisar beras untuk membuat kuih.
Alat ini mempunyai dua bahagian. Batu Bahagian atas boleh berpusing, manakala batu bahagian bawah statik.
Beras akan direndam beberapa jam sehingga 'bekak' (kembang). Beras yang sudah bekak dimasukkan sedikit demi sedikit ke dalam lubang (di bahagian atas) dan dipusing dengan menggunakan tangan. Lubang bersegi empat di bahagian sisi itu ialah tempat pemegang (diperbuat daripada kayu). Bahagian tengah (dalam) ada satu kayu pemegang antara bahagian atas dengan bahagian bawah, agar batu bahagian atas tidak beralih ketika diputarkan. Manakala pada bahagian permukaan batu bahagian bawah terdapat sedikit lurah untuk mengalirkan tepung keluar ke lurah di sekelilingnya, dan seterunya tepung itu mengalir ke bahagian berbentuk V.
Tepung beras itu dimasukkan ke dalam guni gandum (kain) untuk disejatkan. Lazimnya, ibu akan meletakkannya di atas permukaan kisaran dan ditindih dengan bahagian atas batu kiran tersebut.

Daripada proses ini terhasil pelbagai jenis kuih berasaskan tepun beras seperti ode-ode, lompat tikam, teri mandi (kepik hidung), puteri dua sebilik (tepung bungkus), buah gomok, tepung bokol, tepung talam, dan lain-lain.

Sibuk Sangatkah Guru Sekarang?

Apakah persepsi anda apabila membaca kata-kata di atas? Saya berpendapat, guru di sekolah ini malas mengajar sehingga terpaksa diajak dan disediakan peringatan tersebut. Sedangkan, mengajar adalah kerja hakiki guru.

Sering juga aku mengalami, anak-anak membawa pulang pelbagai borang, Kad 001, Buku Laporan Kemajuan Murid, Buku Laporan Kesihatan Murid, Borang Maklumat Murid, dan sebagainya, untuk diisi oleh ibu bapa.

Sepanjang aku menjadi guru dahulu, aku tidak pernah menyuruh ibu bapa mengisi borang-borang berkenaan.

Sibuk sangatkah guru-guru sekarang, atau ....

Kepada guru-guru, sila beri komen. Saya mahu tahu masalah anda.

Isnin, 10 Ogos 2009

Wasiat Raja-Raja Melayu

Berikut ialah 7 Wasiat Raja-Raja Melayu
  1. Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
  2. Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama kaum lain.
  3. Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejiman Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauaqn dalam negara dan ancaman luar.
  4. Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini.
  5. Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan.
  6. Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu.
  7. Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum lain. (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Inilah pertama kali aku membaca Wasiat Raja-Raja Melayu. Rupa-rupanya ada raja-raja Melayu moden meninggalkan wasiat untuk kesejahteraan anak cucu dan negara, ingat hanya waadah sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun sahaja yang ada.

Oleh sebab adanya wasiat iru, menyebabkan aku tertanya-tanya sendirian: Mengapakah baharu sekarang wasiat itu dihebohkan. Mengapakah tidak didedahkan saat raja-raja Melayu mengalami 'penghinaan' oleh para politikus pada tahun 1990-an. Saat itu, tidak ada satupun imej raja yang bersih, sehingga bermula detik penghinaan itu, rakyat sudah hilang taat-setia kepada raja. Macam-macam tuduhan dilempar. Dikatakan bahawa raja-raja Melayu sekarang bukan pewaris sah takhta, membelasah rakyat, kompaun saman terhadap rakyat sehingga RM500.00, penculik kereta mewah, malah ada yang mengadakan majlis pertabalan raja baharu bagi menggantikan raja yang masih memerintah negeri. Tidak ada cerita baik tentang raja disiarkan oleh media massa pada saat itu. Mengapakah wasiat itu tidak dikeluarkan? Apakah raja-raja Melayu takut kepada Dr Mahathir? Atau, Dr Mahathir sebenarnya raja-raja Melayu?

Aku merasai seakan-akan wasiat ini tidak terpakai sepanjang pemerintahan Dr Mahathir selama menjawat Perdana Menteri. Dan sepanjang pemerintahan Dr Mahathir itulah, orang Melayu banyak kehilangan hak dan warisannya, terkorban dan dikorbankan. Malah hampir kehilangan raja-raja Melayu sendiri. Soalnya, kenapakah wasiat ini disimpan kemas tanpa dihebohkan?

Setelah berlaku krisis politik di Perak yang mencerminkan kedurjanaan pemimpin politik, barulah wasiat itu dihebohkan. Mengapa baru sekarang? Di manakah wasiat itu tersembunyi?

Tahniah kerana raja-raja Melayu mula mendapat RAJAnya. Raja-raja Melayu juga, khususnya generasi muda raja-raja Melayu, mulai berani menyuarakan haknya, yang selama ini dirampas songsang oleh pemerintah persekutuan. Kecuali raja Kelantan, raja-raja lain dipersetujui menghilangkan imuniti oleh menteri besarnya, dan sesiapa sahaja boleh menyaman raja.

Isu tidak menghormati kedaulatan raja dan menghina raja dimainkan oleh akhbar seakan-akan Pakatan Pembangkang yang menghina raja-raja Melayu. Saya sebagai generasi baharu yang turut menyaksi krisis kepercayaan terhadap raja dalam tahun 1990-an dan pasca-PR 12 menjadi keliru, siapakah sebenarnya penderhaka dan pengkhianat terhadap raja-raja Melayu.

Saya kagum membaca 7 Wasiat Raja-Raja Melayu itu. Dalamnya jelas membela kedaulatan rakyat dan kedaulatan raja dalam segala aspek kehidupan dan warisan. Telah diwartakan dalam wasiat itu perihal hutan simpan, tanah simpanan Melayu, kedaulatan raja sebagai pemerintah dan bahasa Melayu. Apabila dianalisiskan, kita dapati hal-hal yang diperikan itu, diceroboh dan dinafikan haknya untuk kekal berdaulat.

Saya ingin bertanya kepada Sahidan Kasim: Siapakah yang mewarwarkan sebilangan raja-raja Melayu bukan waris sah takhtanya? Saya ingin bertanya kepada Anuar Musa: Siapakah yang melantik raja baharu sedangkan raja sedia ada masih sihat memerintah? Saya ingin bertanya kepada Idris Jusuh: Siapakah yang menulis kata-kata 'nantang' pada sepanduk demontrasi UMNO yang merujuk kepada Sultan terengganu? Dan, kepada Kementerian Dalam Negeri: Mengapakah mereka yang terlibat itu tidak diISAkan? Bukankah mereka menghina raja dan menghasut rakyat membenci raja.

Malah, angkara siapakah menyebabkan kita kehilangan Pulau Temasik dan Pulau Batu Putih. Apakah mereka ini tidak boleh dicari dan diISAkan kerana melanggar Wasiat Raja-Raja Melayu?

Kepada raja-raja Melayu, besarlah harapan patik agar tuanku tidak terjerumus dalam mainan politik, baik mainan politik Pakatan Pemimpin, Pakatan Rakyat, Pakatan Penderhaka, mahupun Pakatan Media, agar rakyat terus memberi kesetiaan dan sistem beraja terus kekal di Malaysia. Jika tuanku berpihak kepada mana-mana kumpulan, atau bertindak tidak adil, adalah tidak mustahil rakyat akan bangkit meruntuhkan sistem beraja sebagaimana dialami oleh sistem beraja di negara Nepal.

W.S. Rendra


Sebagaimana membaca sajak-sajak Usman Awang, membaca sajak-sajak Rendra juga, aku tidak berasa puas. Apalagi mesej yang diangkat terasa dekat dengan kehidupan yang aku alami dan aku lihat. Namun kini, kedua-duanya telah meninggalkan aku, dengan karya yang sentiasa segar.
Pada aku, antara kelebihan Rendra ialah sajak-sajaknya, persembahan teaternya, mahupun deklamasinya. Ia bukan sahaja memukau khalayak, malahan menakutkan pemerintah. Maka, kerana seni, Rendra seringkali menjadi buruan pemerintah.
Oleh sebab Rendra agak kekirian, maka nama Rendra tidak tumbuh dalam bilik darjah. Aku kenal nama dan sajak-sajak Rendra setelah bergiat dalam penulisan. Aku mendapat banyak tahu tentang Rendra daripada Marzuki Ali. Malah, banyak sajak-sajak Rendra aku baca ketika bertamu di Sanggar Teater Asyik di rumah Marzuki Ali.
Mendengar cerita daripada Marzuki Ali, dan mendengar kaset Rendra mendeklamasi sajaknya, diam-diam aku turut terpanggil ingin menjadi seperti Rendra (kecuali masuk penjara). Pernah seorang penulis bebas dari Indonesia bertanya akan sebab aku berkarya. Aku menjawabnya kerana ingin membetul kepincangan masyarakat. Tentunya, jawapan aku itu dipengaruhi kehebatan Rendra yang membela masyarakatnya.
Memang Rendra seorang yang hebat. Sekali hidup selamanya dia hidup.
Pemergian Rendra, sebagaimana pemergian Pramoedya Anantar Tour, bukan sahaja kehilangan kepada warga Indonesia, malahan warga Malaysia (dan Asian juga) pun turut terasa kehilangan seorang seniman hebat.
MENGENANG W. S. RENDRA
Ada kalanya kematian
membunuh manusia,
namun, kematian engkau
seperti hidup selamanya.

Ahad, 9 Ogos 2009

Anugerah Doktor Pembangunan Pertanian

Nak ketawa ada, rasa kesal pun ada apabila membaca berita 'Pak Lah dianugerah Doktor Pembangunan Pertanian sempena Konvokesyen Ke-38 Universiti Putra Malaysia.'
Apalah jasa Pak Lah dalam bidang pertanian sehingga layak dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Pembangunan Pertanian. Bukan mahu menafikan kelayakan Pak Lah menerima anugerah 'doktor', namun bidang yang dianugerahkan itu tidak sesuai untuk Pak Lah.
Setahu saya, jasa Pak Lah paling besar ialah dalam bidang agama seperti mempekenalkan konsep Islam Hadhari. RTM selalu melaporkan bahawa Islam Hadhari diterima oleh negara-negara yang dilawati oleh Pak Lah, termasuk negara Arab sendiri. Tidakkah itu membuktikan sumbangan besar Pak Lah dalam bidang agama. Jasa ini tidak termasuk Program J-Qaf, pembangunan modal insan, dan usaha membaik-pulih bidang agama yang dimusnahkan oleh bekas menteri pelajaran.
Selain itu, Pak Lah berusaha menaikkan imej negara melalui bidang intergriti, ketelusan dan diplomasi. Walaupun usaha Pak Lah dalam bidang intergriti seakan tidak dihargai oleh SPRM dan PDRM. Itu kerana kedurjanaan mereka, bukan salah Pak Lah.
Memang Pak Lah banyak berkorban sehingga sanggup meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri. Dr Mahathir yang didesak berkali-kali oleh rakyat agar letak jawatan, pun masih terus mempertahankan jawatannya itu.
Saya percaya dan yakin, Pak Lah lebih layak dianugerahkan Doktor Pembangunan Islam, atau pembangunan insan atau intergriti, bukannya pembangunan pertanian. Saya anggap penganugerahan Doktor Pembangunan Pertanian itu sebagai menghina imej Pak Lah. Malah, jasa Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, dalam bidang pertanian, lebih besar daripada jasa Pak Lah.
Walau bagaimanapun, saya bersyukur juga kerana UPM tidak menganugerahkan Prof. Emeritus kepada Pak Lah. Kalau tidak, para ilmuan UPM akan dianggap kemandulan ilmu.

Sabtu, 8 Ogos 2009

Nordin Mohd Top dan Dr. Azahari

Terlebih dahulu saya ucapkan tahniah kepada keluarga kedua-dua orang ini kerana mempunyai ahli keluarga yang berani. Cuma, keberanian mereka itu mungkin tersalah arah, atau mungkin ada pihak lain telah memanipulasikan keberanian mereka sehingga imej mereka jadi demikian hitam. Walau apapun, saya tidak pasti akan sebab musabab kedua-duanya jadi demikian. Memang setiap manusia mempunyai sifat ganas. Cuma, peratusnya sahaja yang berbeza. Perbezaan itu mungkin juga disebabkan persekitarannya. Kedua-duanya mungkin tersalah alam persekitarannya.

Secara jujur, aku sebenarnya tidak bersetuju mana-mana pihak membunuh mereka berdua. Hal ini kerana kedua-duanya pakar membuat bom dan pakar strategi yang ditakuti oleh Amerika. Bertahun-tahun Malaysia dan Indonesia serta Singapura memburu mereka, namun sukar dipatahkan. Alangkah baiknya jika strategi itu dapat dikembangkan. Bukan untuk mernjadi penjenayah, tetapi sebagai ilmu untuk para tentera atau rakyat berdepan dengan musuh.

Yang pasti, Malaysia dan Indonesia telah bertindak membasmi ketakutan Amerika,. Dan kini, dengan kematian kedua-duanya, Amerika menjadi sangat berani untuk mengganas di Asia Tenggara.

Setelah sekian tahun dan setelah sekian banyak wang serta tenaga dibelanjakan untuk melatih mereka berdua, setelah terbukti mereka berjaya merealisasikan ilmu yang dipelajari, maka kita memburu dan membunuhnya. Secara halus, isyarat ini memberitahu bahawa awak jangan terlalu taksub terhadap sesuatu yang dipelajari kerana ketaksuban itu akan menjadi musibah kepada diri anda.

Pada pandangan saya, alangkah baiknya jika kedua-duanya tidak dibunuh. Alangkah baiknya jika kedua-dua orang ini dapat ditangkap hidup-hidup dan dibawa ke Malaysia. Kemudian, mereka berdua kita letak di suatu tempat khusus untuk mereka mencipta bom demi bom. Mungkin tempat itu dinamakan Makmal Bom. Ia dikawal ketat oleh polis dan tentera Malaysia yang terkenal dengan kecekapan mematah para demonstran aman.

Barangkali Malaysia akan beroleh manfaat dengan Makmal Bom itu. Setidak-tidaknya, Malaysia boleh menjadi negara pengeluar bom terbesar di Asia Tenggara. Mutu bom itu boleh diuji di Iraq melalui bantuan dan hubungan baik Malaysia-Amerika. Dan, Malaysia setidak-tidaknya akan menjadi besar-gagah yang digeruni dan ditakuti Singapura. Mungkin, Singapura tidak akan memperkecil-kecil dan memperbodohkan Malaysia sebagaimana dilakukannya kini.

Entahlah. Mungkin pandangan saya ini salah. Mungkin juga usaha membunuh mereka itu tidak tepat.

Isnin, 3 Ogos 2009

Setuju Akta ISA

Secara peribadi, saya sebenarnya tidak bersetuju Akta ISA dimansuhkan. Sebab, Akta ISA menjadi laluan terbaik menghukum penjenayah kejam dan zalim terhadap kerajaan dan negara. Sejak diperkenalkan, sudah berapa ramai penjenayah diISAkan, termasuk mereka yang kini menjadi pemimpin negara.
Walau apapun baju yang dipakai kini, mereka yang pernah menjadi banduan ISA, adalah tetap penjenayah. Baik pemimpin itu bernama Anwar Ibrahim atau Ibrahim Ali ataupun Zahid Hamidi dan sesiapa sahaja. Biarpun mereka ditahan selama dua hari, atau dua bulan, atau dua tahun mahupun lebih. Asalkan penahanan itu atas nama ISA. Kalau mereka bukan penjenayah, mereka tidak ditahan di bawah Akta ISA. Penahanan mereka akan dibicarakan di mahkamah.
Kalau Akta ISA dimansuhkan, ia akan menyebabkan penjenayah negara akan berleluasa, sama ada berpakaian biru atau putih, bertali leher atau T-shit, berjawatan dalam kabinet atau kerja sendiri. Lebih-lebih lagi mereka yang ada kuasa.
Tindakan kerajaan BN menggunakan Akta ISA bagi menangkap dan menghukum musuhnya dan penjenayah negara adalah wajar. Sebagaimana wajarnya kerajaan British di Tanah Melayu memburu dan membunuh Dato' Kelana, Tuk Janggut, Abdul Rahman Limbong, Raja Abdullah, dan sebagainya kerana mereka adalah penderhaka kepada kerajaan yang memerintah. Dato' Onn yang menentang British dan kemudian menentang kerajaan Perikatan adalah penderhaka negara. Penderhaka tergolong dalam penjenayah. Beliau sepatutnya diwarta dan "disimpan" dalam Muzium ISA. Demikian juga Dato' Annuar yang pernah tabal sultan Kelantan baharu, walaupun Sultan Kelantan masih ada, juga adalah penjenayah yang patut diISAkan, kerana menderhaka kepada sultan.
Manakala tindakan pembangkang membantah Akta ISA juga adalah wajar kerana itulah perjuangan untuk mendedah kezaliman pemerintah dan membela rakyat yang dizalimi. Kalau tidak ada orang berani seperti Anwar, Tian Chua umpamanya akan lebih zalim para pemerintah.
Suatu masa nanti, mungkin PAS, atau Keadilan, atau DAP, atau MCA, atau MIC, atau Partai Komunis Malaya berkuasa dan menjadi pemerintah di Malaysia. Mereka juga boleh menggunapakai Akta ISA yang sedia ada bagi menangkap penjenayah dan penderhaka kerajaannya sama ada penjenayah itu masih hidup atau sudah lama meninggal dunia.
Kalau sudah meninggal, boleh digali semula kuburnya dan dipenjarakan tengkorak yang ada. Misalnya, pemimpin yang menyebabkan Pulau Temasik dan pulau-pulau sekitarnya, dan Pulau Batu Putih hilang hak milik Malaysia, boleh diISAkan.
Kalau Akta ISA dimansuhkan, adalah tidak adil dan amat sukar untuk saya (mustahil dan memang mustahil) atau generasi baharu (tidak mustahil) mewujudkan semula Akta ISA, apabila saya atau generasi baharu, kalau ditakdirkan, menjadi pemimpin negara kelak. Sebagaimana pemimpin BN sekarang, mereka juga ingin mempertahankan nafsu dan kenafsuan mereka ingin kekal berkuasa.

Itu pada pandangan saya. Bagaimana pula pandangan anda?

Perhimpunan Mansuhkan ISA

Dua akhbar arus perdana berbahasa Melayu, pada 2 Ogos 2009, memfokuskan berita perhimpunan Anti-ISA dan Pro-ISA sebagai menyusahkan rakyat.
Memang benar aktiviti perhimpunan itu, bukan sahaja, menyusahkan rakyat, terutama perniaga, malahan memalukan rakyat. Baik mereka daripada golongan Anti-ISA, Pro-ISA, pihak keselamatan mahupun politikus, semuanya menyumbang kepada peningkatan graf imej buruk negara.
Namun begitu, pihak manakah yang menjadi penyumbang terbesar memburukkan negara dan memalukan rakyat dapat dianalisis melalui dua situasi di bawah.
(a) Apakah kesusahan, kerugian dan suasana sebelum pihak keselamatan menyembur air berasid?
(b) Apakah kesusahan, kerugian dan suasana selepas pihak keselamatan menyembur air berasid?
Analisis terhadap (a) dan (b) akan memberi jawapan bahawa pihak yang manakah yang menyusahkan rakyat, menyumbang imej buruk negara dan memalukan rakyat yang tidak gemar berdemonstrasi seperti saya ini.
Analisis ini boleh dibuat dengan cara menonton siaran visual para demonstran (Anti-ISA, Pro-ISA, dan polis) yang disiarkan di televisyen.
Pada pandangan saya, ketiga-tiga pihak ini, Anti-ISA, Pro-ISA dan Polis, adalah para demonstran yang berhimpun secara haram dan tanpa permit.

Ahad, 2 Ogos 2009

Mimpi Bainun

Bergambar kenangan dengan En. Aminuddin dan Ustaz Zamri

Pada malam 21 Julai 2009 aku bermimpi: Ketika memandu aku menanyai dua orang rakan di belakang: "Sejak pindah, ada kau pergi ke Bainun (maksudku, IPGM-KTB)." Dua rakan menjawab, "Ada pergi sekali." Aku memberitahu, sejak pindah, telah beberapa kali aku ke Bainun dan tidur di sana.

Tiba-tiba air mataku bercucuran. Aku rasa amat sedih dan sedih sekali. Aku menangis teresak-esak kerana teringatkan Bainun. Esakan itu melompat ke alam sedar. Aku berusaha meredakannya kerana bimbang diketahui isteri di sebelah.
Memang Bainun begitu berbekas di hatiku. Aku merasai benar-benar menjadi pensyarah ketika bertugas di Bainun. Suasana selesa: Bilik, persekitaran, rakan-rakan, pelatih dan kemudahan. Kami cepat mesra dan berkenal sapa. Lebih-lebih lagi aku menjadi warden dan tinggal di asrama pelatih perempuan.
Aku banyak menaikan imej dan nama IPGM-KTB. Aku memperkenalkan nama IPGM-KTB, dari penulis dalam negara hingga ke luar negara. Kalau cari di internet akan terpapar: MPTB /IPTB. Maklumlah, pada mulanya, aku sendiripun tidak mengetahui kewujudan Bainun.
Di Bainun aku selesa berkarya dan menjana aktiviti kesusasteraan di kampus, luar kampus (negeri-negeri) dan luar negara. Menjemput para penulis dan pemikir.
Aku sebenarnya berbelah bahagi ketika mengisi borang pertukaran. Sensitivitiku sudah merasai bahawa penghijrahan tidak semesti membawa kebaikan. Namun, aku gagahi juga kerana terkenang orang tua dan demi mendekatkan jarak dengannya.
Di tempat baharu, aku menghadapi kesulitan. Orangnya (persekitaran) hidup dalam perbezaan warna. Tentu warna sangat asing kepadaku kerana aku hidup di luar warna: di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Aku sendiri tidak sangka ada pewarnaan begini.
Hal ini ditambah pula, setelah 7 tahun berkhidmat sebagai pensyarah di IPGM, perjawatanku masih DG41. Kata mereka, perjawatanku tercicir. Keciciran itu akan merugikan masa seterusnya. Rakan-rakan yang baharu 3 tahun berkhidmat di IPGM sudah berubah DG. Hal ini menghilangkan mood bekerja.
Anak sulung aku pula gagal ke IPGM. Dan, aku gagal menolong merealisasi cita-citanya. Manakala, anak-anakku pula, pada pandanganku, mengalami krisis budaya. Maklumlah, mereka membesar di luar perkiraan warna.
Nyatalah bahawa penghijrahan tidak semesti membawa kemajuan. Sehingga kini, apabila teringatkan Bainun, perasaanku terasa lain dan lain sekali. Walau bagaimanapun, aku tidak akan mohon untuk pulang kembali, kecuali diarah pergi.
NUR SYAHIRAH
Aku gagal menjadi misioner yang baik
penghijrahan diri terperangkap
dalam jerat petaka bangsa
di sini orang-orang hidup bertuhankan warna

di tanah adat ini ternyata aku tersasar peta
sebak hatiku merindui mesra bainun
mengenang jawatan tergelincir waktu
kakak terkulai harapan guru
engkau balela warisan tuju

Sejak semula aku membenci tindak
meragui hijrah membawa Syurga
kini ternyata aku misioner yang sia-sia.


24 Julai 2009